Leder du efter nyt job? MCB er en arbejdsplads med rig mulighed for fleksibilitet og hjemmearbejde, og vi værdsætter frihed under ansvar.
Er du på udkig efter en praktikplads? Hos MCB har du muligheden for at opleve hverdagen som en del af vores digitale marketingafdeling.
Light Partner, en førende leverandør af lyd-, lys- og riggingudstyr, stod overfor behovet for at modernisere deres e-mail marketing. Med rådgivning fra MCB valgte de Klaviyo som platform for at effektivisere deres e-mail marketing og samle al kommunikation ét sted. Målet var at skabe mere engagerende nyhedsbreve og automatisere mailflows, der kunne forbedre både åbningsrater og konverteringer. Ved at implementere Klaviyo har Light Partner opnået positive resultater og en mere brugervenlig løsning, der understøtter deres brede kundebase.
Automatiserede mailflows styrker kundeloyaliteten
For at forbedre deres e-mail marketing skiftede Light Partner fra eMarketeer til Klaviyo. eMarketeer fungerede i sin grundstruktur - det var muligt at udbyde kurser og opsætte formularer, men der var behov for en mere moderne løsning. Klaviyo har gjort det muligt at udnytte automatiserede mailflows på en mere effektiv og avanceret måde. Det har især styrket kommunikationen med B2B-kunderne, der udgør størstedelen af salget.
Med automatiserede mailflows som abandoned cart-flows, interessebaserede flows, efterkøbsflows, back in stock flows og diverse brand-specifikke kampagner har Light Partner oplevet en stigning i både åbningsrater, klikrater og konverteringer.
Samtidig gør Klaviyo det nemt for Light Partner at tilpasse indholdet i e-mails og løbende justere flows baseret på subscribers adfærd. Det har resulteret i højere engagement, flere ordrer og øget tilfredshed blandt modtagerne, som nu får mere relevante tilbud og information.
Med implementeringen af Klaviyo har Light Partner fået markant bedre muligheder for at automatisere deres e-mail marketing og målrette indhold baseret på subscribernes adfærd. Takket være Klaviyos avancerede segmenteringsmuligheder kan de fx opdele deres modtagere ud fra specifikke kriterier som købshistorik, interaktioner på hjemmesiden og produktinteresser. Det sikrer, at hver kunde modtager relevant og personaliseret indhold.
Det handler om at fange kunderne på de mest kritiske tidspunkter i deres købsproces - gøres det, kan det betyde øget salg og højere konverteringsrater som Light Partner oplever. Med automatiske flows som abandoned cart, der opfordrer potentielle kunder til at fuldføre deres køb samt sender en intern notifikation hvis den efterladte kurv er af en vis størrelse, back in stock flows som informerer interesserede subscribers, når udsolgte varer er tilbage på lager og efterkøbsflows, der giver vejledning og tips til de produkter, der allerede er købte, sikres en bedre kundeoplevelse.
Et flows aktiveres desuden, når en subskriber har vist gentagne købssignaler uden at gennemføre en ordre, mens et andet flow hjælper til, når en ny bruger skal oprettes på Light Partners hjemmeside. På den måde sikres automatisk kundeservice.
Segmenteringen gør det muligt at levere specifikke brand-flows til relevante kundesegmenter, som har vist interesse for bestemte produkter. Det betyder, at ved gentagne besøg på et high intent brand igangsættes et automatisk flow med yderligere viden og information om det givne brand. Det uddanner modtagerne og hjælper dem i købsrejsen mod det rette produkt.
Light Partner bruger også Klaviyos pop-up-funktion til at engagere besøgende på deres shop, fx gennem tilmeldinger til nyhedsbreve og adgang til eksklusivt indhold som deres knowledge base. De forskellige pop-ups er strategisk opsat for at maksimere konverteringer uden at påvirke den overordnede brugeroplevelse på hjemmesiden negativt.
Klaviyo er både hurtigt, nemt og brugervenligt at arbejde i. Systemet har givet os en lang række ekstra muligheder, og det betyder, at vi kan udnytte vores e-mail markedsføring langt bedre. Det er også noget, der kan ses på de positive resultater!
Vi er rigtig glade for samarbejdet med Louise fra MCB’s marketingafdeling. Hun er virkelig proaktiv på nye initiativer og øjner hurtigt nogle muligheder, som vi bør teste af. Hun er både hurtig til at svare og sørge for de forbedringer, vi beder om hjælp til.
Marketing hos Light Partner
De automatiserede workflows, såsom abandoned cart, velkomst og back in stock, har løftet både åbnings- og klikrater markant. Samler vi resultaterne fra alle flows i perioden 1. september 2023 til 31. august 2024, kan vi se en åbningsrate på ca. 63%, en klikrate på ca. 9% og en placed order rate på over 2%.
Alene abandoned cart-flowet har opnået en åbningsrate på over 58%, en klikrate på over 10% og en øget placed order value på næsten 14%. Det er enormt flotte tal, der alle ligger langt over de gennemsnitlige niveauer!
Samtidig har back in stock-flowet givet en åbningsrate på over 77%, en klikrate på over 27% og en placed order value på over 13%, hvilket har resulteret i flere afsluttede køb.
Og den solide stigning i engagement ses fordelt over alle de opsatte flows. Velkomstflowet ligger med en åbningsrate på over 60%, mens interesseflows ligger med klikrater på op mod 19%.
Der sikres altså en stabil tilstrømning af nye kunder, der bliver fastholdt gennem effektive flows. Og de konsistente resultater viser, hvordan Light Partner nu formår at fastholde kundernes opmærksomhed, skabe vedvarende værdi og ikke mindst mersalg gennem deres e-mail marketingstrategi. Den positive respons afspejles desuden i den meget lave unsubscribe-rate på 0,02%, som viser, at modtagerne værdsætter de mere målrettede og relevante e-mails.
Klaviyo styrker engagement og salgsaktiviteter
Planen er nu at udvide brugen af Klaviyo - der er mange muligheder og masser af potentiale. Der skal fx opsættes flere automatiske flows på brands, og der skal udsendes flere nyhedsbreve. Det ugentlige nyhedsbrev, som sendes til cirka 2.000 modtagere, kombinerer salgskampagner, produktnyheder og kurser, hvilket giver kommende kunder indblik i større og mere komplekse produkter. Og det giver eksklusiv adgang til nye kurser og tilbud. Den tidlige adgang samt unikke belønninger har vist sig at være en stærk motivationsfaktor for de loyale kunderne.
E-mails bruges også til at skabe opmærksomhed om Light Partners events, der afholdes 5-6 gange årligt. Nyhedsbrevet udgør den mest effektive kanal til at tiltrække tilmeldinger til både kurser og events, som understøttes af supplerende indsatser på sociale medier.
Det viser, hvor centralt nyhedsbrevet er for virksomhedens marketing.
Migreringen til Klaviyo
Overgangen til Klaviyo er takket være det gode samarbejde mellem Light Partner og MCB foregået gnidningsfrit og helt uden, at modtagernes oplevelse er blevet påvirket.
Light Partner sørgede for at levere alt indhold og grafik til e-mails. De sidder med den tekniske viden om produkterne og havde i forvejen en stor mængde materiale. MCB stod efterfølgende for opsætningen af selve Klaviyo-kontoen, de tekniske integrationer, trackingen, de automatiserede flows og en e-mail skabelon.
Udover et løfte af automatiske flows, har Light Partner derfor også fået et grafisk løft til den visuelle del af deres e-mails.
Derudover er det med Klaviyo blevet muligt at tilpasse mailfrekvensen, så subscribers kan modtage flere e-mails uden at føle sig overvældet, hvilket understøtter en stærkere kommunikation med både eksisterende og nye abonnenter.
Selvom platformen er ny, har Light Partner hurtigt lært at arbejde i Klaviyo, hvilket nu gør det nemt for dem at administrere kampagner, opdatere emnefelter og optimere flows.
Med mere end 30 års erfaring er Light Partner førende leverandør af udstyr til teater-, event- og tv-branchen. Virksomheden har specialiseret sig i at tilbyde lyd-, lys- og riggingløsninger af højeste kvalitet til en bred vifte af kunder – fra teatre og TV-produktioner til hoteller og gymnastiksale samt udlejningsselskaber, der videreudlejer udstyret til festivaler, koncerter og events.
Selvom størstedelen af salget foregår offline og er rettet mod B2B-kunder, driver Light Partner også en webshop, der fokuserer på forbrugsvarer som tape, lys og fotoartikler til både B2C og B2B. Det er ofte produkter med en lidt mindre ordreværdi.
Hos Light Partner er service en kerneværdi. Det erfarne team i Herning er altid klar til at hjælpe kunder med rådgivning og support - uanset om det gælder udstyr fra Light Partner eller ej. De fleste af medarbejderene har været i branchen i mere end 10 år, og de ved altså, hvordan de skal hjælpe med at få udført en opgave.
Den dedikation til kundeservice sammen med de høje kvalitetsstandarder og flere konkrete indsatser mod bæredygtighed har gjort Light Partner til en betroet partner i branchen og ført til tusindvis af glade kunder.
Danmark
Lægårdvej 86
7500 Holstebro
CVR nr.: 29150966
Litauen
Laisv'es g. 14
Mazeikiai