FOKUS:
Marketing
Google Ads
Tracking

100% ordre-tracking og optimeret Google Ads-strategi har givet 55% flere konverteringer

Efter mere end 40 år i branchen har Special-Butikken, med et stort sortiment inden for både B2B og B2C, gennemgået en vigtig digital udvikling. Med over 100.000 produkter, fra outdoortøj til specialprodukter til landbrug og industri, har de styrket deres online tilstedeværelse. En digital strategi med fokus på 100% ordre-tracking, optimerede Google Ads-kampagner og øget synlighed har ført til betydelig vækst i både omsætning og konverteringer.

Effektive løsninger til både private og erhvervskunder

Special-Butikken servicerer både private kunder og store virksomheder inden for fx offshore og produktion. For erhvervskunder er der fokus på tilpassede løsninger, der sikrer, at de kan finde alt fra sikkerhedsudstyr til daglige forbrugsvarer, mens private kunder kan finde alt fra skadedyrsbekæmpelse til outdoorbeklædning.

Special-Butikkens digitale strategi inkluderer derfor omfattende brug af Google Ads med en kombination af Performance Max kampagner, dynamisk re-marketing og Search, der sikrer, at de rigtige produkter når ud til de rette kunder. Og med en optimering af produktsynlighed i Google Shopping, herunder af bestillingsvarer, har virksomheden forbedret adgangen til et større udvalg af produkter online.

Sammen med løbende forbedringer af landingssiderne har det ført til øget synlighed og vækst i både konverteringer og omsætning.

Avanceret tracking og optimeret kampagnestruktur

For at sikre en præcis måling af kundeadfærd har Special-Butikken valgt at implementere server-side tracking, som giver 100% nøjagtig dataindsamling. Valget blev truffet, da server-side tracking tilbyder højere sikkerhed og pålidelighed sammenlignet med traditionel client-side tracking, og derfor er det nu muligt at optimere Google Ads-kampagnerne mere strategisk.

 

Det betyder, at alle interaktioner på tværs af enheder og platforme spores uden dataudsving - og det er afgørende for den løbende optimering af Google Ads-strategien.

 

For at sikre en effektiv opsætning og udviklingsproces valgte Special-Butikken en Performance Max (P-Max) kampagnestruktur kombineret med dynamisk re-marketing. Kombinationen udnytter automatiseringen i P-Max, der optimerer performance på tværs af alle Google-kanaler samtidig med, at specifikke søgekampagner og re-marketing er målrettet kunder i forskellige stadier af købsrejsen.

 

Ved fx at fokusere på produkter med høj efterspørgsel og tilpasse kampagnerne på baggrund af trackingdata, kan virksomheden derfor nu hurtigt justere indsatsen for at sikre maksimalt afkast.

 

De løbende justeringer af produktsynligheden i Google Shopping, særligt på bestillingsvarer, har været en vigtig del af optimeringsstrategien. Med justeringerne er det blevet lettere at finde og købe produkter online, hvilket har resulteret i både højere konverteringsrate og øget omsætning.

 

Fra marts-august 2024 sammenlignet med samme periode sidste år har resultaterne været overvældende positive:

 

  • ROAS: ca. 8
  • Spend: +39%
  • Konverteringer: +55%
  • Omsætning: +39%
  • Konverteringsrate: ca. 25%

Citat-ikon-hvid

 

Det føles helt hjemligt at komme hos MCB. Her føler man sig altid velkommen - også med sine tossede ideer, som der altid bliver lyttet interesseret til. Det er skønt at snakke på et niveau, hvor alle kan være med, og hvor der samtidig er plads til at være impulsiv.

Jeg mener, at det er vigtigt, at have så gode sparringspartnere!

 

Og vi ser også gode resultater på baggrund af samarbejdet med særligt Anja og Flemming.

Der er nu rigtig mange, der ser os online, og det er med til at sikre, at vi får os adskildt fra vores konkurrenter.

Mange af vores kunder er glade for vores hjemmeside, og der kommer flere ind i butikken og fortæller, at de har fundet noget på internettet, som de nu vil købe.

 

 

Sanne, Special-Butikken  

 
SANNE HUNDAHL

Special-Butikken Holstebro

Justeret produktvisning sikrer høj synlighed i Google Shopping

Special-Butikken stod over for en udfordring med deres produktvisning i Google Shopping, da en række bestillingsvarer ikke blev vist korrekt på platformen. Det skyldtes, at Google Shopping ikke kunne genkende varer med længere leveringstider som værende tilgængelige for køb.

 

For at løse det problem blev der implementeret en teknisk tilpasning på virksomhedens landingssider, hvor produkternes leveringstider nu klart angiver en 3-5 dages leveringsperiode fra fjernlager. Ændringen gjorde det muligt for Google at registrere produkterne som tilgængelige, og det betyder, at flere varer nu er synlige i Google Shopping.

 

Den optimering har ikke kun forbedret produktvisningen, men også sikret en hurtigere og mere præcis opdatering af lagerstatus. Resultatet er, at kunderne lettere kan finde og købe produkterne, hvilket desuden har bidraget til vækst i konverteringer og salg.

Special-Butikken

Success kommer gennem tæt samarbejde

Samarbejdet mellem Special-Butikken og MCB har givet Special-Butikken en struktureret tilgang til den digitale markedsføring. Anja, MCB’s Google Ads specialist, håndterer løbende al opsætning og optimering af P-Max kampagnerne i Google Ads, hvilket har frigivet tid hos Special-Butikken til at fokusere på andre forretningsområder. Special-Butikken får desuden løbende opdateringer og månedlige KPI-rapporter, som giver indsigt i performance, mens Anja præsenterer nye idéer og tiltag til forbedringer.

Med Anjas ekspertise kører Special-Butikken ikke kun performance-kampagner, men tilføjer også branding-tiltag, når det er nødvendigt. Den fleksible struktur gør, at de hurtigt kan justere og afprøve nye strategier. Og det tætte samarbejde sikrer derfor en kontinuerlig udvikling af Google Ads-strategien med et øget fokus på konverteringsoptimering.

Special-Butikken

Hvorfor er tracking vigtigt for Google Ads?

Uden tracking ved Special-Butikken ikke, hvilke annoncer der virker, og hvilke der ikke gør. Tracking-setuppet giver derfor de nødvendige data til at forstå, hvordan kampagner præsterer, og hvor det er muligt at optimere - virksomheden får desuden en vished, der giver dem en større tryghed i deres valg.

Og netop server-side tracking er en metode til dataindsamling, hvor information sendes direkte fra serveren til Google, herunder Google Ads og Google Analytics, i stedet for fra brugerens browser. Det forbedrer datasikkerheden og nøjagtigheden, da tracking-data så ikke er lige så udsat for adblockere eller browsersikkerhedsforanstaltninger.
På den måde har det været muligt for Special-Butikken at få et setup, der sporer 100% af salget på deres webshop.

Hvem er Special-Butikken?

Special-Butikken har en historie, der strækker sig over mere end 40 år. Oprindeligt kendt som Landbrugsvognen, begyndte virksomheden med at sælge varer fra Harald Nyborg i 1978. Efter flere navneændringer, fra BP depotbutikken i 1983 til BP Gascenter i 1990, fik butikken i 1993 navnet; Special-Butikken v/ Kai Nielsen. I dag opererer virksomheden fra Holstebro og har siden 2020 heddet Special-Butikken Holstebro A/S.

 

Med et sortiment på over 100.000 varenumre spænder Special-Butikken bredt og tilbyder alt fra skadedyrsbekæmpelse og arbejdstøj til lygter, jagtudstyr og haveredskaber. Siden lanceringen af webshoppen i 2008 har Special-Butikken især oplevet en kraftig vækst inden for nethandel, hvilket har gjort dem til en betroet leverandør for både B2B- og B2C-kunder. Offentlige institutioner, landmænd, entreprenører og fabrikker er blandt de faste kunder i B2B-segmentet, hvor der handles alt fra toiletpapir til flydedragter. På B2C-siden servicerer butikken en bred vifte af kunder, der søger alt fra små reservedele til arbejdstøj og outdoor-udstyr.

 

Special-Butikken har løbende udviklet sin webshop og optimeret kundeoplevelsen, hvilket har ført til en kontinuerlig stigning i besøgende og ordrer. Siden den første online-bestilling i 2008 er webshoppen blevet en central del af virksomhedens succes.

Anja Esbersen
Google Ads Specialist

Vi samler på glade samarbejdspartnere