SÅDAN KOMMER DU I GANG MED PINTEREST ADS OG FÅR SUCCES

Har du ikke hørt om Pinterest annoncering (Pinterest Ads), men du er landet her fordi du er nysgerrig, så læn dig tilbage og brug 10 min på at bliv klogere på Pinterest.


For annoncering på Pinterest kan give dig vilde resultater for meget få penge!

Pinterest er mere en oplevelsesplatform, end det er et socialt netværk som fx Facebook og Instagram.

Næsten alle søgninger på Pinterest er uden brand, hvilket betyder, at brugerne på pinterest er meget åbne for nye ideer og produkter.


Faktisk siger hele 73 procent af brugerne på Pinterest at indhold fra brands gør Pinterest mere nyttig.

Vi dykker ind i forskellene mellem Pinterest-annonceformater og giver en step-by-step vejledning om, hvordan man reklamerer på Pinterest. 

Hvorfor bruge Pinterest-annoncer?

 

Pinterest-annoncer giver dig chancen for at opbygge opmærksomhed og købspotentiale fra de mere end 250 millioner på platformen.


Faktisk siger hele 98 procent af “Pinners” (som brugere på pinterest kaldes), at de har prøvet nye ting, de fandt på Pinterest.

Dette tal skal stilles op mod de 71 procent på andre sociale medieplatforme.

Ud over at skabe en stor opmærksomhed, kan brands der bruger målrettet Pinterest-annoncer se vilde resultater!


Faktisk har mere end halvdelen af brugere foretaget et køb efter at have set branded indhold på pinterest.
Og som at det ikke var nok, så køber Pinners i USA hele 29 procent mere end personer på andre sociale netværker, hvilket giver et gennemsnit på $ 2 i fortjeneste for hver annoncekrone.

Når alt dette er sagt, så er det tid til at fortælle dig omkring Pinterest Ads.

 

 

 

 

Typer af Pinterest-annoncer

 

Pinterest består af flere forskellige kampagnetyper og ud fra disse, er det bestemt hvilke formater, budtyper og placeringer der er tilgængelige.

Og allerede nu kan vi godt komme med en disclaimer.
Pinterest er meget visuel, men det er lige så meget en søgemaskine som Google!

Så du skal allerede nu begynde at tænke strategi.

Men vi hopper videre og kommer til det konkrete senere.

 

 

 

 

Promoverede pins

 

Promoverede pins vises i brugerens feed, der er 98% styret af de præferencer og bevægelse på platformen.
Dertil har du også søgeresultater, der minder meget om et almindelig pin bortset fra at de boostes og målrettes for at give langt mere rækkevidde.

Bortset fra "Promoted" -mærket på dit pin ser de ud og opfører sig som alle andre pins.
Brugere kan pin dem, dele dem og kommentere på dem.

 

 

 

Her kommer endnu et stort plus til Pinterest Ads.
Når din promoverede pin, bliver “pinned” af en bruger, forsvinder "Promoted" -mærket, og efterfølgende re-pins betragtes som optjente organiske pins.

Med andre ord får du ekstra eksponering gratis!

Når en så bruger trykker på det organiske pin eller klikker på din annonce, føres de direkte til din destinationsside.

 

Krav til promoverede pins:

  • Mål: Brandbevidsthed
  • Filtype: .PNG eller .JPEG
  • Ideelt formatforhold: 2: 3
  • Filstørrelse: Maks. 10 MB
  • Beskrivelse: Maks. 500 tegn
    (Vi ser de bedste resultater på 145 tegn, så prøv at hold dig til dette)

 

 

Et Tap

Pinterest flyttede i 2019, alle annonceformater til one-tap-system.

Kort fortalt, så betyder det at når en bruger trykker på eller klikker på din annonce, føres de direkte til din destinationsside.

 

 

 

Promoverede karruseller

 

Promoverede karruseller kom til platformen i slutningen af 2018.
De indeholder to til fem billeder, som brugeren kan swipe igennem.

 

Disse billedannoncer kan vises, hvor pins også kan, og de opfører sig det samme, bortset fra prikkerne under, der signalerer svejsning.

Hvert kort i en promoveret karruselannonce kan indeholde forskellige billeder, titel, beskrivelse og destinationssider.

 

Dette format er fantastisk, hvis du har flere produkter eller flere funktioner at fremvise, fordi forskellige billeder og salgsargumenter kan tale til forskellige Pinners.

 

Krav til Pinterest karrusel annoncer:

  • Filtype: PNG eller .JPEG
  • Ideal skærmformat: 1: 1 eller 2: 3
  • Størrelse: Max 10 MB
  • Titel kopi: Max 100 tegn
  • Beskrivelse kopi: Max 500 tegn

 

 

 

 

Videoannoncer

 

Videoannoncer er ligesom promoverede pins, undtagen at de billede selvfølgelig erstattes med video.
Disse vises også på brugerens feed, søgeresultater og afsnittet "mere som dette" under et åbnet pin.

Pinterest-videoer afspilles automatisk, så snart de er 50 procent.

Så tænk meget over hvordan de video starter, for at få den bedste aktivitet.
Det er også meget vigtigt at producere en video der ikke er afhængig af lyd. De tal vi ser på andre sociale medier er også gældende for Pinterest.


.. Flok ser ofte videoer uden lyd og dit budskab skal derfor ikke være afhængig af det.

 

Pinterest tilbyder to størrelser til Promoted Video Pins:
Maks bredde og standard.

 

Standardbredde har samme størrelse som almindelige Pins, mens video med maksimal bredde spredes over feedet. Dette minimerer at konkurrerende pins tager magten fra dit budskab.

Du tænker nok.. Hvorfor så ikke bruge “maks bredde” til alle dine videoer?
Det kommer nok ikke som et chok at eksponering kan være dyrere, da minimumsbud starter højere.

Vi ser dog at standard bredde kan lave lidt så gode resultater (hvis ikke bedre), hvis du har en stærk negativ og positiv søgeliste.

 

Krav til Pinterest videoannoncer:

  • Mål: Videovisninger
  • Filtype: .MPR eller .MOV-
  • Kodning: H264
  • Ideel billedformat: 1: 1, 2: 3, 9:16 eller 16: 9.
  • Filstørrelse: Maks. 2 GB
  • Videolængde: Minimum 4 sek., Maks. 30 min.
  • Beskrivelse: Maks. 500 tegn.

 

 

 

 

Shopping Annoncer

Shopping Annoncer er designet til at kunne købes. (Også bedre kendt som Shop the Look)

Disse gør det muligt for brugerne af pinterest at kunne købe produkter direkte fra din pin (dit produkt)


En hurtig disclaimer til Shopping annoncer!
Du skal bruge en af de store udenlandske e-commerce systemer for at kunne oprettet en shopping portal.
Disse er; Shopify og BigCommerce.
 

Disse pins fungerer på tværs af mobil og internet og vises de samme steder som en Promoverede pin.
Den store forskel er, at genstande i billedet er mærket med hvide prikker, der kan tappes eller klikkes på, for at få vist underliggende produkter og produktinformation som størrelse, farve mm.

Dette format er ideelt til billeder, der indeholder flere produkter, der spiller godt sammen.

Pinterest anbefaler, at billeder skal tagges med fire til seks prikker.
Ideelt set skal hver prik linkes direkte til produktets side, men hvis det ikke er muligt, foreslår Pinterest at finde et nøjagtigt match.

 

 

 

 

 

 

Story Pins

 

Story Pins bliver lige nu testet i USA og Canada og vi glæder os til at se hvilke resultater Pinterest melder ud.

Vil du have besked, når vi får data ind fra Pinterest - vil vi råde dig til at tilmelde dig vores nyhedsbrev.

 

 


Sådan annonceres på Pinterest

 

Du har nu 110% styr på det forskellige Pinterest formater til annoncering og du er nu klar til at få startet din første Pinterest annonce

 

 

 

 

Step 1:

Få en virksomhedskonto ved enten at konverter din eksisterende Pinterest-konto til en virksomhedskonto, eller opret en ny konto til din virksomhed.

 

 

 

 

 

Step 2: Installer dit Pinterest-tag

 

Inden du starter en Pinterest-annoncekampagne, skal du sørge for at have installeret Pinterest-tag.
For husk at du ALDRIG må bruge penge på digital marketing, hvis du ikke har styr på din tracking!

Med dit nye tag vil du være i stand til at spore de handlinger, folk foretager på din shop fra Pinterest. Dette er bla. hvem der har set dine Pinterest-annoncer, herunder køb, tilmeldinger og søgninger.

 

 

 

 

Step 3: Vælg dit kampagnemål

 

Hver kampagne starter på ads.pinterest.com med et mål.
At vælge det rigtige mål er vigtigt, fordi det bestemmer, hvilke annonceformater der er tilgængelige, og hvordan du byder på auktionsmarkedet hos Pinterest.

 

 

 

Der er fem kampagnemål:

  • Få trafik til dit websted. Få kunder i høj kvalitet og send Pinners til dit websted. Du betaler pr. klik.
  • Opbyg brandbevidsthed. Få bred eksponering hos nuværende og potentielle kunder. Du opkræves pr. 1.000 visninger.
  • Konverteringer. Lad pinterest hjælpe dig med at finde de bedst konverterede brugere og dem med størst chance for at give et køb, tilføjelse til kurven eller andet. Her har du også mulighed for at tilføje en ROAS (return on ad spend), så du kan fortælle Pinterest at du vil have dine penge fx. 6 gange igen.
  • Opbyg bevidsthed gennem videovisninger. Autoplay-videoer er ideelle til at fremme bevidsthed og overvejelse. Du betaler pr. 1.000 indtryk.
  • Katalogsalg. Hvis du bruger Shopify eller BigCommerce kan du få oprettet en shop på Pinterest og derfra promovere denne til din målgruppe med direkte shoppingmuligheder.

 

 

 

 

Step 4: Vælg dit kampagnebudget

 

Tilføj dit kampagnenavn, og indstil derefter din daglige forbrugsgrænse og levetid.
Mere specifikke prisparametre kommer senere.

Hvis du opretter en karruselannoncekampagne, skal du sørge for at aktivere indstillingen.
Dette fungerer kun, hvis du har valgt brand-awareness som dit kampagnemål.

 

 

 

 

Step 5: Opret en annoncegruppe

 

Vælg en allerede eksisterende annoncegruppe, eller opret en ny.
Tænk på en annoncegruppe som en mappe for dine mange promoverede pins.
Hver annoncegruppe kan have et andet tildelt budget og forskellige målretninger.

Annoncegrupper hjælper dig med at administrere flere mål inden for en enkelt kampagne.


For eksempel vil du måske målrette specifikt indhold til en bestemt geografi, men du har et begrænset budget til det.

 

Planlæg at starte med mellem to og fire pins pr. Annoncegruppe.

 

 

 

 

 

Step 6: Vælg din målgruppe

 

Indstil parametrene for den målgruppe, du gerne vil nå med din kampagne.

Du kan målrette ud fra køn, placering, sprog og enhed.

Hvis dine Pinterest-annoncekampagnemål er trafik eller opmærksomhed, skal du bruge en bred målretningsstrategi for at undgå lav klikvolumen.

 

Pinterest ads målgruppe

 

 

 

 

Step 7: Vælg annonceplacering

 

Hvis dit budget tillader det, skal du altid vælge standardindstillingerne for alle placeringer.


Ellers er der to primære muligheder for, at dine annoncer kan vises i: Feedet eller søgninger.

 

Feed kommer som navnet antyder frem i brugerens feed, men også relaterede pins.


De går hånd-i-hånd med din interessemålretning, mens placeringer af søgeresultater fungerer bedre med målretning efter søgeord.

 

Pinterest annoncering muligheder

 

 

 

 

Step 8: Tilføj interesser og søgeord

 

Du kan udvide din målretning ved at tilføje interesse og søgeord. 

Denne indstilling vil sikre, at dine annoncer automatisk målrettes mod relevante søgninger og interesser.

Pinterest fortæller hvordan at kampagner generelt forbedrer rækkevidde, klikfrekvenser og bedre opnår skala, når målretning efter interesse og søgeord er aktiveret.

 

Pinterest Ads Interesser

 

Brug minimum 25 nøgleord for at få de bedste resultater.

 

Nøgleord kan formateres til at angive bred match, sætning eller nøjagtigt match.
Negative søgeord kan også tilføjes for at udelukke bestemte søgeudtryk fra at udløse annoncer.

Ofte vil man have tendens til at tilføje 20 positive og 5 negative søgeord.
Men her ser vi oftest den største fejl og den store synder til en dårlige konverteringsrate.


Du skal mindst have 40% negative søgeord!

 

Søgeordsformatering

  • Bred match: Flotte lamper
  • Sætningsmatch: “Flotte lamper”
  • Præcis match: [Flotte lamper]

 

 

Ikke sikker på hvilke søgeord, der skal tilføjes?
Book os gerne til en sparring lige her.

 

 

 

Step 9: Indstil dit budget og din tidsplan

 

Indtast start- og slutdatoen for din Pinterest-annoncekampagne.
Indstil derefter dit daglige eller levetidsbudget.

Dit daglige budget indstiller din daglige forbrugsgrænse på din annoncegruppe.
Levetidsbudgettet er det samlede beløb, du vil bruge mellem din start- og slutdato.

 

OBS!..
Du skal have en klar plan for dit forbrug på annoncen.
For det du tilføjer her, kan IKKE redigeres senere.

 

 

 

 

 

 

Step 10: Skræddersy til optimering og levering

 

Start med at indstille et maksimumbud for dine Pinterest-annoncer.
Dette er også kendt som din mål-CPM-sats.


Minimumsbud skal være over 7,50 kr.

 

 

 

 

 

Step 11: Bestem det ønskede tempo

 

Der er to tempo muligheder til din Pinterest-annoncekampagne: Standard og accelereret.

Standardstimulering tilpasser dine bud til dit samlede forbrug og kampagnevarighed.
Accelereret pacing kan være bedre for kampagner med stor effekt, da det muliggør hurtigere levering af dit budget og hurtigere resultater.

 

Pinterest bruger aldrig mere end dine daglige eller samlede budgetgrænser. MEN valget “Hurtigere” kan dræne dit budget før din kampagnes slutdato.

 

 

 

 

Step 12: Vælg dine pins

 

Klik på “Vælg en pin” for at føje pins til din annoncegruppe. Husk, at hver annoncegruppe mindst skal have to-fire pins. Du kan enten oprette nye pins eller vælge pins, du har tilføjet før.


Hvis dine pins ikke har det, skal du tildele et navn og et link til produktet.

 

 

Krav til pins i annoncer:

  • Gemmes på din profil
  • Må ikke gemmes på hemmelige tavler
  • Have link (de må ikke afkortes)
  • Ikke indeholde videoer fra tredjepart eller GIF

 

 

 

 

Step 13: Overvåg kampagnens ydeevne

 

Klik på Analytics fra Pinterest Ads Manager-dashboard til måling af effektiviteten af din kampagne.
På det første billede får du en oversigt over alle kampagner og deres nøglemålinger, inklusive samlede klik eller visninger; engagement rate eller CTR; gennemsnitlig eCPM og eCPC (effektiv pris pr. klik) samt det samlede forbrug.


Klik på en bestemt kampagne for at se nærmere på dens præstationsoplysninger.

Hver kampagne er forskellig, men et par måder, du kan optimere din kampagne yderligere, er at udvide dit publikum, øge dit budget, prøve forskellige formater eller planlægge begivenheder.

 

 

 

 

12 Annoncetips 

 

Skal du til at investere i Pinterest annoncering, skal du være sikker på at dit indhold står kniv skarpt.

 

 

Vigtigt:
Før du promoverer noget indhold, skal du selvfølgelig sørge for at følge Pinterest's retningslinjer for reklame.

Martin Mensbo Christiansen
Head of HubSpot